eMoSHiT

WANT SOMS WILLEN WIJ GEWOON ONS HART UITSTORTEN OP DE ZETEL BIJ OPRAH

EN DAT ZE ONS EEN VAN HAAR PERFECTE ZAKDOEKEN AANREIKT

more

Facebook heeft nieuwe like-knopjes: wat wij daarvan vinden.

Zita Theunynck // zaterdag, 27 februari 2016


Leuk. Geweldig. Grappig. Verbluft. Verdrietig. Boos.
Dat zijn ze, alle 6. De nieuwe like-knopjes van Facebook.

image1-5

Misschien ben jij zotcontent met die nieuwe like-knopjes.
Wij hebben er efkes verder over nagedacht. En eerlijk, we hebben toch onze bedenkingen.

Ten eerste,  de emotie ‘geweldig’. 
We weten allemaal dat dit woord sinds de komst van Eddy Wally al zijn geloofwaardigheid kwijt is. Toegegeven, dat kon Mark Zuckerberg niet weten. Maar de realiteit blijft dat we met ‘geweldig’ niet zo geweldig veel zijn om oprecht onze gevoelens te uiten.

Ten tweede, ‘geweldig’ is eigenlijk GEEN EMOTIE.

Ten derde, we zijn ook nog niet helemaal mee moet hoe je de emoties behoort te gebruiken. 
Stel je voor: een collega deelt een artikel over de manier waarop vluchtingen worden behandeld. Mijn eerste gevoel zegt dat ik nu voor ‘boos’ moet gaan. Maar dan denk ik: lijkt het nu alsof ik boos ben op mijn collega omdat hij dit bericht deelt?
Oei, snel ongedaan maken. Want eigenlijk bedoel ik: ik ben boos omdat vluchtelingen zo erbarmelijk worden behandeld, en daarom ben ik blij ben dat je dit deelt, maar welke knop drukt dit dan uit? Boos of geweldig? Kan jij er nog aan uit? Ik niet meer.
Ten vierde, 6 knopjes, serieus vinden jullie dat genoeg?
Vandaag hebben we 6 knoppen. ‘Nu kunnen onze gebruikers beter reageren op allerlei berichten’, zo zegt Facebook. Maar zeg nu eens eerlijk: welke mens heeft er nu 6 emoties? Wij vinden het wat mager.
– Wat met ’teleurgesteld’? Onze papa bijvoorbeeld die was nooit boos, enkel teleurgesteld.
– Of ‘vertederd’: als je dan toch gaat differentiëren in emoties, doe het dan goed. Wat moeten we aanvangen met  al die kittenfilmpjes en babyfoto’s?
– Of, we zeggen maar iets, een bikinifoto. Wat doe je daar mee? En laten we gewoon eerlijk zijn: eigenlijk bedoelen 90 % van de vind-ik-leuks bij een bikinifoto gewoon ‘wow, geil’. Dat is dus eigenlijk heel gemakkelijk op te lossen, vinden wij.
– Of ’trots’, nog zo’n emotie die ontbreekt. Iets ‘geweldig vinden’ of ’trots zijn’, dat zijn écht wel twee verschillende zaken. We zijn trots op ons nichtje dat meegedaan heeft aan een sportwedstrijd én voorlaatste werd. Maar of dat nu echt ‘geweldig’ is?

Om maar te zeggen: als wij die emoties hadden mogen bedenken, dan waren ze er met ocharm 6 knopjes niet vanaf gekomen. Bij ons was dat een serieuze dropdownlist geworden. 


Ten vijfde, eigenlijk was de vind-ik-leuk-knop zo slecht nog niet 

Eén knop, dat was duidelijk. Welke emotie je ook voelde: boos, verontwaardigd, verdrietig, geil, enthousiast, trots, verveeld, verward, beschaamd: de vind-ik-leuk knop beeldde die uit, want er was maar één knop. Het leven was eenvoudig.

image1-7
Eigenlijk was die vind-ik-leuk-knop best wel geweldig.

Zita Theunynck

Over Zita Theunynck

Zita schrijft als scenariste voor televisie. Voorlopig toch, met televisie weet je nooit. In haar vrije tijd, stuurt ze graag lange sms'en naar haar vrienden en probeert ze een recept te vinden waarmee ze zo'n blok tofu eindelijk lekker klaar kan maken. Of ze zit voor televisie pindanootjes te freten, dat kan ook. Zita heeft deze bio geschreven op de trein net voor ze moest afstappen. Ze hoopt dat dit niet opvalt.'

Eén reactie op “Facebook heeft nieuwe like-knopjes: wat wij daarvan vinden.

  1. Eline schreef:

    Haha Zita, ik heb ze allemaal gelezen: ik vind het echt heel leuk!

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.